Mijn eerste interview was met Lenette van Dongen voor het toenmalige R’Uit Magazine. Bij haar thuis. Aan de keukentafel. Het was december 1998. Sindsdien heb ik heel wat mensen gesproken en mogen interviewen. Het behoort tot hetgeen ik het liefste doe. Van restauranteigenaar tot regisseur, van gemeenteambtenaar tot directeur van Het Oogziekenhuis. Elk mens heeft iets te vertellen. Ik vraag er naar en schrijf het op. Zo mooi en zo overtuigend mogelijk.

Interviews

M2R_lantarenvenster_siza020

Formeel gebouw met informeel karakter

Het film- en muziektheater Lantaren Venster heropent op 6 november zijn deuren in de voet van woontoren New Orleans, een ontwerp van de gerenommeerde Portugese architect Álvaro Siza. Het Rotterdamse ontwerpbureau M2R is verantwoordelijk voor het totale interieur. Martijn Sorée: ‘Wij kregen een leeg casco en carte blanche om alle interieurelementen te ontwerpen. Van horeca, kantoor, kassa, garderobe, tot de gehele foyer, film- en muziekzalen. Het resultaat is een interieur dat aansluit op het formele gebouw van Siza maar ook de ziel draagt van de vorige locatie in de Gouvernestraat.’

Kenmerkend voor de werkwijze van BURO M2R is het analyserend vermogen en het contact met de klant. ‘Onze visie voor een nieuw LantarenVenster raakte de juiste snaar’, vertelt Martijn Sorée in zijn studio, ‘bovendien klikte het met de opdrachtgever. Het klinkt misschien als een open deur maar het contact met de opdrachtgever en wederzijds vertrouwen is voor ons essentieel. Bij onze ontwerpen gaan wij altijd uit van de inhoud: wat zijn de specifieke behoeften van de gebruiker, welke functies vinden er plaats en wat is de relatie met de omgeving. Deze mix is onze basis. Álvaro Siza heeft een prachtig gebouw ontworpen, puur vanuit de vorm. Zo heeft New Orleans een mooie huid, een perfecte schil als het ware, maar er was nog geen ziel. Wij vonden het heel belangrijk het gebouw sfeer te geven en merkten dat daar ook de behoefte lag van LantarenVenster.’

Siza – BURO M2R
‘Om de achterliggende gedachte van het ontwerp beter te begrijpen hebben we allereerst uitgebreid gesproken met Siza. We vroegen hem naar bepaalde keuzes, ook omdat een aantal logistieke routes niet aansloten bij de wensen van LantarenVenster. Zo stond bijvoorbeeld de entree naar de grote zaal gepland in een smalle doorgang. Zeker voor de doorstroming van grote groepen mensen niet de meest ideale plek. Gelukkig waren er nog mogelijkheden om een aantal, soms rigoureuze wijzigingen aan te brengen en het interieurontwerp beter te laten aansluiten bij het gebruik van het gebouw. Daarnaast maakten we een uitgebreide inhoudelijke analyse van de nieuwe locatie: wat is de plek, wat gebeurt er en welke kruisbestuivingen zijn er. Vervolgens hebben we de huidige en de gewenste doelgroep onderzocht. Die eerste fase bestaat vooral uit veel praten om alle wensen en behoeften in kaart te brengen. Uiteindelijk moet het ontwerp gedrágen worden door alle partijen en betrokkenen.’

De Wilhelminapier
‘De concurrentie met de voormalige locatie in de Gouvernestraat is groot. Dat hebben wij ons terdege gerealiseerd. LantarenVenster is een begrip in de regio, het hóórt bij Rotterdam. Er was dan ook veel onbegrip over de verhuizing naar Zuid. Wij vonden het belangrijk iets van die ziel van de oude locatie over te brengen naar de nieuwe. De Wilhelminapier is een prachtige plek met veel nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. De kunst was een nieuwe sfeer te creëren met daarin de sterke elementen van beide locaties.’

Ongedwongen sfeer
‘Vanuit het programma van eisen hebben we een eigen toolbox ontwikkeld met duurzaam geproduceerde materialen die warmte uitstralen. In de kern gaat het ons om aandacht voor de gebruiker. Wij willen dat zowel bezoekers als medewerkers zich prettig voelen in het gebouw. Het nieuwe LantarenVenster zien wij als een warme, leefbare plek met ruimte voor experiment en verandering. Een plek ook met een ongedwongen sfeer. Een plek die rust, helderheid en intimiteit uitstraalt. De foyer is de centrale plek in het gebouw, hier komt iedereen samen. Bezoekers ontmoeten elkaar in het café-restaurant en ook wanneer er geen concert of filmvoorstelling is, dient de ruimte aantrekkelijk te zijn om er te werken, te lezen of een kop koffie te drinken.’

Kermislampjes
‘Om de ruime foyer die sfeer te geven, kozen wij voor eikenhout als basis in plaats van het marmer dat Siza voor ogen had. Het lichte eikenhout zowel op de vloer als op de wanden zorgt voor een mooie eenheid. In combinatie met diverse roodtinten in verschillende soorten stoffen, krijgt de foyer bovendien een warme, persoonlijke uitstraling. Door een dynamisch lichtplan en het gebruik van losse, mobiele elementen kan de ruimte bovendien worden aangepast aan het gebruik en de functie van het moment.’ Dan springt Sorée op en komt terug met een paneel met rode kermislampjes. ‘Dit wordt een echte blikvanger’ lacht hij, ‘horizontale prikborden langs de wanden worden gekaderd door deze vrolijke lampjes. Ze ondersteunen het uitgaansgevoel.’

Transparante ruimte
‘Waar ik het meest trots op ben? Alles pakt uit zoals we met ons ontwerpteam hebben bedacht, en dat is natuurlijk fantastisch. Het effect van de vloer, de rust en de warmte die het uitstraalt, de roodtinten in diverse structuren. Bovendien hebben we zeer goed kunnen samenwerken met opdrachtgever, eigenaar, gebruiker, diverse adviseurs en uitvoerders. Alles bij elkaar ben ik heel blij met de eigenheid die het gebouw heeft gekregen. Een transparante ruimte, die, juist om het vrije uitzicht te bewaren, vrij is van obstakels. Het is een prachtige open plek met een terras direct aan de Rijnhaven. Uiteraard hoop ik dat ook de bezoekers het ervaren als een prettige plek, een plek die past bij LantarenVenster, een plek waar ze graag naar toe gaan. Om de programmering, om de sfeer en de uitstraling. Dat totaalplaatje, daar gaat het om.’
BURO M2R is een ontwerpbureau voor architectuur, interieur en tentoonstellingen. Oprichters Martijn Sorée en Roger Teunisse ontwerpen interieurs voor zowel de zakelijke als de publieke sector en permanente inrichtingen of tentoonstellingen voor musea en instellingen. In hun tienjarig bestaan zijn zij ondermeer verantwoordelijk voor de inrichting van het Rotterdams Uitburo, de Rotterdampaswinkel, het interieurontwerp van restaurant Gusto in Rotterdam, de inrichting van het Centrum voor Beeldende Kunst in Schiedam, de herinrichting van de begane grond van de Centrale Bibliotheek Rotterdam en diverse architectuurprojecten, waaronder de uitbreiding van de Montessorischool Kralingen.

Recente Artikelen

20120928_093006_hoera geslaagd

De keuken van Vlaardingen

Er wonen zoveel werelden in een stad. Wie zijn die mensen, wat weten we van hen? Hoe kunnen we elkaar leren kennen? Lees meer >

SIOB_uitreiking onderzoeksrapport

Bibliotheek van de toekomst

De bibliotheek moet zichzelf opnieuw uitvinden. De vergaande digitalisering van de samenleving, snelle maatschappelijke en economische veranderingen en een zich terugtrekkende overheid dwingen daartoe. Lees meer >

Containercity Cultuurgebouw Hoofddorp

BURO M2R vervolmaakt Cultuurgebouw Haarlemmermeer

Vier culturele instellingen, elk met een eigen functie, uitstraling en sfeer, samenvoegen tot een dynamische culturele ontmoetingsplek. Lees meer >