Mijn eerste interview was met Lenette van Dongen voor het toenmalige R’Uit Magazine. Bij haar thuis. Aan de keukentafel. Het was december 1998. Sindsdien heb ik heel wat mensen gesproken en mogen interviewen. Het behoort tot hetgeen ik het liefste doe. Van restauranteigenaar tot regisseur, van gemeenteambtenaar tot directeur van Het Oogziekenhuis. Elk mens heeft iets te vertellen. Ik vraag er naar en schrijf het op. Zo mooi en zo overtuigend mogelijk.

Interviews

niche flowershop_IMG_5151-1024x768

‘Ik zoek andere dingen uit voor mijn bloemenwinkel’

In de etalage van Nieuwe Binnenweg 235a lachen kleurrijke bloemen de voorbijganger tegemoet. Een opvallende gevel met glas in lood, een lichte, uitnodigende winkel en bij binnenkomst een stralende lach van het bloemenmeisje zelf. Wie nog niet vrolijk was, wordt het alsnog. ‘Hoe kan het toch dat ik in jouw winkel zoveel andere bloemen en accessoires vind die ik nergens anders zie’, vraagt een klant. ‘Koop je op een andere plek in?’ Susanne Vuyk, eigenaresse van Niche Flowershop: ‘Het verbaast mij soms ook, maar nee, ik zoek gewoon andere dingen uit.’

Dat ook het deel van de Nieuwe Binnenweg tussen ’s Gravendijkwal en Lage Erfbrug weer sprankelt, kan niemand in Rotterdam zijn ontgaan. Ondernemers, eigenaren en de gemeente Rotterdam werkten de afgelopen jaren actief samen om met elkaar de straat flink aan te pakken. Het resultaat: herbestrating, nieuwe verlichting, nieuw straatmeubilair, opgeknapte panden, uitnodigende etalages, winnaar van de ‘Rotterdam Winkelstraatprijs 2012’, een grote diversiteit in het winkelaanbod en een brede klantenkring.

A sky a day
Met (over)buren als de Urban Espressobar West, STEK de stadstuinwinkel, het milieubewuste verlichtingsparadijs Watt Nou en biologische supermarkt Eko Plaza, past ook het aanbod van Niche Flowershop bij het hippe en trendy karakter van de straat. Naast niet-alledaagse bloemen in alle soorten en maten, verkoopt Susanne accessoires als leren vogeletui’s, vilten vlinderbroches en bloemenparaplu’s. Van de producten in de winkel tot en met de workshopruimte waar het project A sky a day, een serie van 365 luchtfoto’s van Mickey Minou, de achterwand siert, alles is geïnspireerd door de natuur. Susanne: ‘Wat me bij het starten van mijn onderneming heeft verbaasd, is dat er uiteindelijk weinig bloemenwinkels zijn die het net iets anders doen. Het merendeel heeft een traditioneel aanbod. Als je iets anders aanbiedt, qua bloemen en accessoires, vul je dus al snel een gat. Een voorbeeld voor mij was en is Brutto Gusto. Geer Pouls had jarenlang een bloemenwinkel met een bijzondere collectie retrovazen hier op de Binnenweg. Na zijn vertrek naar Berlijn is er naar mijn idee niemand in dat gat gesprongen.’

Leuk werk
‘In 2008 begon ik vanuit huis met het verzorgen van bestellingen en in 2010 opende ik mijn winkel in Noord. Al vanaf mijn 17e werkte ik bij een grote bloemenkraam op de markt. Ik hou van bloemen en heb er gevoel voor. Qua studie koos ik voor fotografie, documentaire fotografie, aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Werken als fotograaf leek me echter te onzeker en onstabiel. Ik besloot voor iets te kiezen dat goed bij me past en wat ik langere tijd zou kunnen volhouden. Een bloemenwinkel vond ik in eerste instantie zonde van m’n studie. Maar bloemen maken blij, geven troost. Daar ligt mijn hart. Ik kan er iets mee betekenen voor anderen. Toen ik eenmaal de keuze voor bloemen had gemaakt, besloot ik dat ik dan wel iets voor mijzelf wilde, met alle consequenties die daarbij horen. Ondernemingsplan schrijven, geschikte ruimte huren, investeren, geld lenen. Er komt veel bij kijken en het is echt niet zo dat je als starter allerlei subsidies krijgt, wat veel mensen toch schijnen te denken. De lening bij een bank is gewoon een grote last. Toch is dit wat ik wil. Een winkel waar ik mijn creativiteit kan laten zien, mijn eigen stijl, mijn eigen idee. En als het me lukt, als ik daadwerkelijk iets kan toevoegen, heb ik ook nog werk dat ik echt leuk vind!’

Omfietsbuurt
‘Meer passanten betekent meer potentiële klanten’, stelt Susanne nuchter. ‘Om die reden ben ik een half jaar geleden met mijn winkel verhuisd van de Zaagmolenkade in het Oude Noorden naar de Nieuwe Binnenweg. Noord is weliswaar in ontwikkeling en er is veel inzet vanuit de gemeente om de wijk tot een succes te maken, toch zit de vanzelfsprekende loop er nog niet in. Het is meer een ‘omfietsbuurt’, bezoekers gaan speciaal naar die ene winkel voor een bepaald product. Hier op de Binnenweg zijn gewoon meer mensen op de been. De drempel is hier lager en het publiek veel gevarieerder. Bij het bepalen van de juiste plek voor mijn winkel had ik destijds drie locaties op het oog. De Mini Mall onder de Hofbogen, de Nieuwe Binnenweg en het Oude Noorden. De Mini Mall viel al snel af omdat je als onderdeel van een groep ondernemers minder zelfstandig kunt zijn. Omdat de Nieuwe Binnenweg drie jaar geleden te duur was voor mij, koos ik voor het Oude Noorden waar ik naar verhouding goedkoop kon huren. Het was een prima start. Ik heb er veel gezien en geleerd, nu was het tijd voor een nieuwe fase.’

Avondvierdaagse
‘Mijn verhuizing was een puur zakelijke beslissing. Ik had in Noord kunnen blijven voor de gemoedelijke sfeer met de andere starters, voor de gezelligheid, maar wat levert mij dat op? Wat is goed voor mij? De Nieuwe Binnenweg is de laatste jaren steeds meer een trendy winkelstraat geworden, een leuke, Rotterdamse straat met een origineel winkelaanbod. Van traditionele winkels waar met name de buurtbewoners uit de omringende wijken naar toe gaan, tot aan speciaalzaken en exclusieve winkels die je nergens anders in de stad vindt. Deze mix van bewoners en bezoekers passeert ook mijn etalage. In juni, ik was net open, kwamen ouders vragen om bloemen voor de avondvierdaagse van hun kinderen. En laatst kwam er een stel binnen voor een hart met witte rozen op hun bruidsauto. Misschien niet per se mijn smaak, maar natuurlijk wil ik dat hart met plezier voor ze maken. Als bloemenwinkel heb ik die extra aanloop nodig, een winkel als Contemporary Showroom, mijn vroegere buurman in Noord die designklassiekers verkoopt zowel fysiek als online, waarschijnlijk minder.’

Gunfactor
‘Aandacht voor een wijk kun je als gemeente sturen en ondersteunen door middel van het creëren van gunstige omgevingsfactoren. Niet van bovenaf opleggen, dat werkt niet. Uiteindelijk zijn het de ondernemers zelf die de sfeer bepalen en die er voor kunnen zorgen dat bezoekers klanten worden én blijven. De actieve revitalisering van dit deel van de Binnenweg, inclusief de media-aandacht er om heen, helpen uiteraard. Toch komt succes vooral voort uit de ander iets gunnen en uit geluk en toeval, daar ben ik van overtuigd. Hoewel ik gehecht ben aan de stad ben ik met mijn winkel niet per se gebonden aan Rotterdam. Met mijn ouders en broer heb ik tot mijn zeventiende op verschillende plekken gewoond, daar heeft het wellicht mee te maken. Terug uit Amerika wilde ik graag een bijbaantje, ik wilde graag werken. En dat werd de bloemenkraam op de markt. Daar heb ik geleerd wat werken is. Ik ben er flink gedrild, en eerlijk gezegd, niet iedereen hield het vol. De hardheid sprak mij juist aan. Niet zeuren, maar aanpakken, daar hou ik van.’

Regelgeving
‘Waar ik als ondernemer moeite mee heb is de enorme bureaucratie bij overheidsinstellingen en de soms onduidelijke regelgeving. Bij het afgeven van vergunningen heeft de gemeente te maken met verschillende belangen, dat begrijp ik, dat de regels vaak verschillen per deelgemeente, soms zelfs per straat, vind ik verwarrend. Tegelijkertijd lijken ambtenaren er vaak niet bij stil te staan dat het wel of niet aanpassen van een vergunning net de doorslag kan geven bij een bepaalde keuze.
Hoe ik mijzelf de komende jaren zie? Ik zal waarschijnlijk nog geen grote sprongen kunnen maken. Meer conceptueel werk bij evenementen bijvoorbeeld lijkt me echt te gek, maar op dit moment heb ik niet voldoende tijd en energie om dat te ontwikkelen. Voor nu wil ik vooral stabiel blijven en wat meer financiële ruimte proberen te creëren. Ik wil bewaken wat ik tot nu toe heb bereikt, een tevreden groep vaste klanten, blije mensen in de winkel, mijn enthousiasme en liefde voor bloemen delen tijdens workshops, mooie spullen inkopen. Ik accepteer dat ik sociaal en cultureel gezien niet meer alles kan bijhouden, niet meer alle festivals kan aflopen, minder tijd heb voor vrienden en familie. Ik maak kleine stapjes en ben blij met mijn keuze. Blij dat ik mijn niche heb gevonden.’

www.nicherotterdam.nl

Recente Artikelen

20120928_093006_hoera geslaagd

De keuken van Vlaardingen

Er wonen zoveel werelden in een stad. Wie zijn die mensen, wat weten we van hen? Hoe kunnen we elkaar leren kennen? Lees meer >

SIOB_uitreiking onderzoeksrapport

Bibliotheek van de toekomst

De bibliotheek moet zichzelf opnieuw uitvinden. De vergaande digitalisering van de samenleving, snelle maatschappelijke en economische veranderingen en een zich terugtrekkende overheid dwingen daartoe. Lees meer >

Containercity Cultuurgebouw Hoofddorp

BURO M2R vervolmaakt Cultuurgebouw Haarlemmermeer

Vier culturele instellingen, elk met een eigen functie, uitstraling en sfeer, samenvoegen tot een dynamische culturele ontmoetingsplek. Lees meer >