Voor TWOOLS 14 maakt ex-Scapino danser, acteur en presentator Jan Kooijman zijn eerste choreografie voor het grote toneel met dansers van Scapino en gastdanser Juvat Westendorp. Op live muziek van de Nederlandse rockband King Jack. ‘Het leek me mooi iets te maken dat iedereen begrijpt.’
TWOOLS is het jaarlijkse dansfestival van Scapino Ballet, waarin korte dansstukken non-stop en in hoog tempo worden gepresenteerd. Acht choreografen nodigde artistiek leider Ed Wubbe uit voor deze editie, waaronder Jan Kooijman. Eind april vloog de acteur voor een dag heen en weer naar Ibiza waar regisseur Johan Nijenhuis zijn crew presenteerde voor de feel-good film Verliefd op Ibiza. Een dag later is de eerste doorloop voor zijn dansstuk in TWOOLS 14.
Hoe is het om op je ‘oude nest’ terug te keren?
‘Alsof ik niet ben weggeweest. Dat komt trouwens ook omdat ik sinds mijn afscheid in 2009 af en toe een les meedoe als ik het dansen te veel mis. En ik spreek Ed nog regelmatig. Ed is een echte no-nonsense man, dat spreekt mij erg in hem aan. Vorig jaar vroeg hij mij of ik het leuk zou vinden iets met TWOOLS te doen. Ik had gelijk een beeld in m’n hoofd en ook de muziek stond voor mij al vast: de rockband King Jack, een stel jonge honden met een enorme drive.’
Wat wil je met jouw dansstuk laten zien?
‘Een verhaal vertellen. Moderne dans is nog vaak heel abstract en hoewel het niet mijn bedoeling is om een toneelstuk neer te zetten, vind ik het wel belangrijk dat mensen begrijpen wat ze zien. Als je het niet begrijpt, voel je je als kijker niet betrokken. Popmuziek leent zich bij uitstek voor het vertellen van een verhaal. Bovendien brengt een band als King Jack een heel ander publiek met zich mee. En dat is toch waar deze tijd om vraagt, naast artistieke kwaliteit wordt ondernemerschap steeds belangrijker. Scapino laat zien, zeker met shows als TWOOLS, dat zij een bruggenbouwer is naar nieuwe publieksgroepen.’
Jan geeft me zijn iPhone en laat trots de korte film zien die hij maakte. ‘Mijn uitdaging is om ook mensen die niet per se regelmatig naar moderne dansvoorstellingen gaan, te raken. Daarom combineer ik verschillende disciplines.’ In de film creëren Scapinodanseres Sherida Lie en gastdanser Juvat Westendorp in twee minuten een prachtige intimiteit. Ze spelen geloofwaardig en natuurlijk, hebben lol en plezier in hun samenzijn. Als vanzelf lach je met ze mee. ‘Niet alle dansers kunnen acteren’, zegt Jan ‘maar Sherida en Juvat bleken natuurtalenten. Het is een verhaal over afscheid tussen twee mensen. Een verhaal dat al ontelbare keren is verteld, maar ik vertel het op mijn manier.’
Hoe is het om met Juvat Westendorp te werken?
‘Ik vind hem een groot talent. Juvat weet waar hij mee bezig is, dat ontdekte ik al tijdens So You Think You Can Dance, en is sociaal heel handig. Van oorsprong breakdancer, staat hij open voor alle dansstijlen. Hij veroordeelt niet, mede daarom komt hij heel ver. Net als ik is hij misschien geen technisch perfecte danser, maar je zíet hem op het podium.’
Je was tien jaar professioneel danser, je acteert, doet televisiewerk, schrijft columns. Wat is echt je passie?
‘Mijn passie is het creëren, iets maken, in welk opzicht dan ook. Creativiteit hoeft zich niet te beperken tot één discipline. Het gaat volgens mij vooral om het maken van heldere keuzes en vervolgens om het zorgvuldig uitvoeren ervan. Ik vind veel leuk en krijg volop kansen. [Lachend] Voor de film Verliefd op Ibiza heb ik overigens gewoon auditie gedaan. Ik ben betrokken en wil meedenken over het hele project en mijn rol in het geheel. Alleen uitvoeren vind ik te eenzijdig. Zo ging het in feite ook tijdens mijn danscarrière. Zowel fysiek als technisch was ik niet de beste, wel had ik steeds ideeën.’
Waar droom je van?
‘Een eigen televisieprogramma lijkt me te gek. Verder hoop ik mijzelf verder te kunnen ontwikkelen als acteur. Ik speel nu in een feel-good movie, maar het lijkt me geweldig om eens iets heel anders te doen, een genre dat mensen niet van mij verwachten. Een thriller of misschien zelfs een horrorfilm. Wat mij daarin aanspreekt is hoe iemand kan veranderen van ideale schoonzoon in een angstaanjagend, verknipt persoon.’
Je bent ambitieus en wilt vooral genieten van je werk. Wat doe je als het even minder gaat?
‘[Lachend] Goeie vraag! Toevallig kreeg ik gisteren teleurstellend nieuws over een project dat niet doorgaat. Ja dan baal ik verschrikkelijk! Maar het heeft weinig zin hè om daarin te blijven hangen. En ik weet ook dat er weer iets nieuws komt en hoop dat ik creatief genoeg ben om ook daar weer iets moois van te maken.’