Mijn eerste interview was met Lenette van Dongen voor het toenmalige R’Uit Magazine. Bij haar thuis. Aan de keukentafel. Het was december 1998. Sindsdien heb ik heel wat mensen gesproken en mogen interviewen. Het behoort tot hetgeen ik het liefste doe. Van restauranteigenaar tot regisseur, van gemeenteambtenaar tot directeur van Het Oogziekenhuis. Elk mens heeft iets te vertellen. Ik vraag er naar en schrijf het op. Zo mooi en zo overtuigend mogelijk.

Interviews

Jagadamba_scenefoto

Jagadamba: wereldmoeder (1998)

‘De afgelopen twee jaar heb ik veel gereisd. Ik heb vrouwen ontmoet, echte yogi’s, o man, als je binnenkomt, dat wat zij, gewoon door te zijn, in jou teweeg kunnen brengen, dat vind ik geweldig. Dat moederhart heb ik in Jagadamba willen neerzetten, dat warme, dat zachte.’ Met haar derde cabaretvoorstelling staat Lenette van Dongen deze maand in Luxor.

‘Dat moederschap’, vertelt Van Dongen, hier liggen we eindeloos te emmeren over carrière, kind, kind, carrière. Terwijl daar, in India, die vrouwen kijken je meewarig aan: heb jij geen kínderen? Harde levens, waarbij ze gewoon bezig zijn met bestaan, te overleven. Ze hebben zulke zachte gezichten, en er is altijd plaats voor een volgende. Zó open, zó vriendelijk. Die oerkracht, die heeft mij diep ontroerd.’

Zes jaar staat Lenette van Dongen nu met haar soloprogramma’s in het theater. Jagadamba  (wereldmoeder), is haar derde voorstelling. Ze deed ervaring op bij de zang- en dansgroep Jeans en speelde in de musicals Adèle in Casablanca en Tsjechov. ‘Kilometers maken, hoe is het om op toneel te staan. Bij Jeans wist ik het al, dat directe contact met de zaal, o man wat is dat leuk. Sfeer creëren. Reageren op het publiek.’ En dat doet ze in Jagadamba. Met veel hilarische en gevoelige momenten. Samen met haar band biedt Van Dongen een zeer complete cabaretavond die tot op het eind blijft boeien.

Foetus
‘In Jagadamba ga ik op zoek naar de stilte’, vertelt ze. ‘Maar voor vertrek ruim ik op alsof ik niet meer terug zal komen, ben ik aan het rennen en vliegen, krijg ik het allemaal niet voor elkaar. De hel van de dag’. Gedurende het hele programma worden energie en rust goed afgewisseld. Met heel wat expressieve momenten. Zoals de scène waarin zij zich voorstelt hoe een foetus het laatste uur voor de geboorte beleeft: een mimiek en verbeeldingskracht waar menig raskomiek jaloers op kan zijn. Na elke golf energie, een pas op de plaats. Relativeren. ‘We zijn hier in het westen erg op ons zelf. Aanbellen doen we haast niet meer. Het is allemaal: hé, ik zie je, we faxen nog, ja léuk, nee dóen we. Maar we dóen het gewoon niet. Terwijl ik droom (en dat zie je in mijn voorstelling ook) van zo’n lange, mooi gedekte tafel. Dat alles klopt. Maar hoe vaak gaan we bij elkaar eten?’

Pijn
‘Wat ik belangrijk vind, is ingekleed in een verhaal: waarom werken mensen zo hard? Omdat ze een gat in zichzelf hebben. Die pijn, die laat ik zien. Je kunt het gat wel opvullen met kinderen, met een nog mooier huis, een grotere auto of nog verdere vakanties, als dat gat in jezelf zit krijg je het niet opgevuld. Dan moet je in plaats van blijvend verbouwen, in jezelf gaan opruimen. En dat geldt ook voor mezelf. Dat is het mooie van dit vak: de mogelijkheid om de vragen die je jezelf stelt aan de orde te brengen. Ik kan wat ik wil en ik wil wat ik kan. Je kiest je leven zelf. Verander wat je kunt veranderen, maar accepteer als je dat niet kunt.’

 

 

Recente Artikelen

20120928_093006_hoera geslaagd

De keuken van Vlaardingen

Er wonen zoveel werelden in een stad. Wie zijn die mensen, wat weten we van hen? Hoe kunnen we elkaar leren kennen? Lees meer >

SIOB_uitreiking onderzoeksrapport

Bibliotheek van de toekomst

De bibliotheek moet zichzelf opnieuw uitvinden. De vergaande digitalisering van de samenleving, snelle maatschappelijke en economische veranderingen en een zich terugtrekkende overheid dwingen daartoe. Lees meer >

Containercity Cultuurgebouw Hoofddorp

BURO M2R vervolmaakt Cultuurgebouw Haarlemmermeer

Vier culturele instellingen, elk met een eigen functie, uitstraling en sfeer, samenvoegen tot een dynamische culturele ontmoetingsplek. Lees meer >